Jak ważna jest twoja czcionka?

Udostępnij:

Chociaż większość z nas może docenić fakt, że Arial wygląda o wiele bardziej profesjonalnie niż Comic Sans, wykorzystanie profilowania psychologicznego do dopracowania krzywej 's' w naszym firmowym kroju pisma wydaje się nieco przesadne. Jednak niektóre firmy wydają ogromne sumy pieniędzy na zaprojektowanie swojego kroju pisma lub logo.

Volkswagen niedawno zmienił czcionkę. Teraz, gdybyście nie widzieli ich obok siebie, ta zmiana prawdopodobnie przeszedłaby obok przeciętnego człowieka na ulicy, gdyby ta drobna zmiana nie została ogłoszona, to jej ewentualność pozostałaby bardzo niezauważona.

Tak, jest niezwykle subtelna. Ale jest to może bardziej znaczące niż się wydaje. Czcionka być może nie zmieniła się zbytnio, o kilka dodatkowych krzywych, ale może to wynikać z tego, jak odpowiednia była oryginalna czcionka.

Po co więc zmieniać ją? Ta sama niemiecka firma, która produkowała poprzednią wersję, Metadesign, zaprojektowała nowy krój pisma. VW powiedziało, że nowy krój będzie bardziej opłacalny, ponieważ nie ma bieżących opłat licencyjnych do zapłacenia. Sugeruje to, że poprzedni krój pisma pobierał stałe opłaty licencyjne, naliczane za czas użytkowania, zasięg globalny lub ilość aplikacji markowych. Licencjonowanie pracy twórczej jest złożonym obszarem, a nie dla osób o słabym sercu.

Niestety, jest mało prawdopodobne, że kiedykolwiek będziemy wiedzieć, ile VW zapłacił za nowy krój pisma. Prawdopodobnie będzie to w 1000 funtów, zwłaszcza jeśli Metadesign przejdzie przez pełny proces konsultacji projektowych.

Weźmy logo BBC, które w 1997 roku kosztowało 1,8 miliona funtów. Poprzednia wersja nie była tak różna, trzy litery w ramkach, ale z podstawowymi kolorami przerywanymi pod spodem. Nowa wersja uprościła trzy pudełka, a usunięcie koloru nie tylko wydobywa go z lat 80-tych, ale także ułatwia jego odtwarzanie w różnych ustawieniach.

Logo jest teraz rozpoznawalne, ale unikalne ze względu na różnorodność zainteresowań, z którymi BBC jest związane. Nie byłoby to tak skuteczne w przypadku zderzenia kolorów podstawowych. Dla BBC stosowanie odważnych kolorów do oznaczania jej indywidualnych atutów w telewizji, radiu i innych produkcjach jest niezbędne i istotne dla użytkowników jej usług.

Większość małych firm może nie potrzebować tego poziomu elastyczności w swoim logo, ale jest to coś, co należy rozważyć, jeśli w przyszłości można będzie rozwijać się na alternatywnych rynkach.

Dla kontrastu, niektóre z najbardziej kultowych marek na świecie robiły tam markę samodzielnie, oszczędzając fortunę na drogich agencjach projektowych i stworzyły proste logo, które można natychmiast rozpoznać na całym świecie. Należą do nich Coca Cola, Microsoft i Google.

Socialmedia

Warte uwagi

Uchwyć to na wizytówkach

Na dzisiejszym rynku bardzo ważne jest, aby pozostawić po sobie wrażenie, kiedy tylko się da, poprzez swoją rzeczywistą pracę, aż po sposób, w jaki się promujesz. Jednym z takich sposobów...