Prowadzenie witryny internetowej to stresujące zajęcie. A nic nie powoduje większego stresu niż obserwowanie rosnącego i malejącego ruchu na stronie. Niewielkie wahania są całkowicie normalne i nie powinny być powodem do zbytniego niepokoju. Jeśli jednak zauważysz nagły, ogromny spadek ruchu na swojej stronie lub nawet jego stały spadek, to coś jest nie tak.
Zanim wyrzucisz ręce w powietrze i zrezygnujesz, uświadom sobie, że istnieje wiele powodów spadku odwiedzin na stronie, a nie każdy z nich jest poważną katastrofą. Poniższa lista pomoże Ci ustalić, dlaczego Twoja witryna odwiedzana jest coraz rzadziej.
1. Czy zawartość Twojej strony jest świeża i regularnie aktualizowana?
Google i inne wyszukiwarki uwielbiają stale aktualizowane treści i zazwyczaj nagradzają strony, które zajmują wyższe pozycje w rankingach wyszukiwarek. Ponadto, jeśli Twoja witryna jest stale aktualizowana, odwiedzający będą chętniej wracać, ponieważ wiedzą, że za każdym razem otrzymają nowe informacje.
Jeśli obserwujesz spadek ruchu na stronie, sprawdź jej zawartość. Statyczna witryna, która po prostu siedzi w Internecie, prawdopodobnie nie przyciągnie nowych odwiedzających ani nie sprawi, że starzy będą chcieli do niej wrócić. Zwykły blog to zazwyczaj wszystko, czego potrzeba. Upewnij się, że nowy wpis pojawia się co najmniej raz w tygodniu.
Powiązane: Jak zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej
2. Twoja strategia email marketingu.
Listy emailowe są nieocenionym narzędziem, ponieważ Twoi subskrybenci to ludzie, którzy lubią Twoją firmę i chcą od Ciebie otrzymywać wiadomości. Jeśli jednak treść Twoich emaili jest kiepska, nie tylko stracisz subskrybentów, ale również ci, którzy pozostaną, raczej nie będą odwiedzać Twojej strony internetowej. Inne słabe strategie emailowe dotyczą częstotliwości wysyłania emaili, np. wysyłania zbyt dużej ilości emaili (wiele emaili dziennie spowoduje, że subskrybenci uciekną) lub niewystarczającej ilości emaili (bez konsekwentnej pielęgnacji, subskrybenci zapomną o Tobie).
Nie ma jednoznacznej reguły, ile maili powinieneś wysyłać swoim subskrybentom, ale więcej niż raz dziennie to za dużo. Ponadto, Twoje e-maile powinny dostarczać wartość dla subskrybentów, tak aby mieli oni dobry powód do odwiedzenia Twojej strony. Do dobrych powodów należą zniżki na produkty/usługi, zaproszenia na wydarzenia, wartościowe informacje itp.
3. Szybkość działania strony jest bardzo niska.
Nic nie odeśle odwiedzających szybciej niż wolna strona. Ludzie po prostu nie mają cierpliwości do powolnej strony, więc jeśli zauważysz nagły spadek ruchu na stronie, sprawdź jej szybkość. Istnieje wiele darmowych narzędzi online do testowania wydajności, takich jak przydatne narzędzie Google PageSpeed.
Do typowych winowajców należą zbyt duże obrazy (lub zdjęcia niezoptymalizowane do użytku w sieci), nieskompresowane pliki multimedialne, duże dodatki do kodu źródłowego, takie jak dodatkowy javascript lub wtyczki, albo po prostu nieefektywne programowanie.
Ustalenie przyczyny problemu może wymagać trochę pracy detektywistycznej, ale w niektórych przypadkach naprawa może być prosta. Jeśli problemem jest zły kod, potrzebny będzie specjalista ds. tworzenia stron internetowych, który zajmie się jego poprawą. Jeśli nie znajdzie on żadnych problemów, a Twoja strona nadal będzie działać wolno, skontaktuj się z dostawcą usług hostingowych.
Dobry zespół programistów zna sztuczki pozwalające zmaksymalizować wydajność witryny. Od minifikacji kodu i kompresji plików po czyszczenie i zarządzanie bazami danych - wydajna witryna wymaga regularnego czyszczenia i konserwacji. Jeśli od ostatniego przeglądu minęło już trochę czasu, czas, aby ekspert zajrzał pod maskę.
Keep Calm and Vector/Shutterstock.com
4. Spadek w rankingu wyszukiwarki.
Google jest kapryśne; niewielka zmiana w algorytmie wyszukiwania może spowodować spadek pozycji w rankingu. Ruch na Twojej stronie może spaść nawet wtedy, gdy Google nic nie zmieniło (ostatnio). Na przykład: nieświeża treść (patrz numer jeden powyżej) może mieć znaczący wpływ na Twoje rankingi. A może złamałeś jedną z wielu zasad Google i z tego powodu zostałeś zepchnięty na niższą pozycję. Przyczyny spadku pozycji w wyszukiwarce mogą być trudne do ustalenia, więc przeanalizuj i ponownie rozważ wszystkie zmiany wprowadzone ostatnio na Twojej stronie.
Powiązane: Jak znaleźć się na pierwszej stronie Google
5. Zmiany w strategii reklamowej.
Jeśli do tej pory z powodzeniem reklamowałeś się na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, a potem nagle przerzuciłeś się na telewizję, powinieneś pomyśleć o powrocie do tego, co działało wcześniej. Gdy znajdziesz strategię reklamową, która przynosi ruch o wysokiej jakości, trzymaj się jej. Należy jednak regularnie sprawdzać swoje platformy reklamowe, aby zobaczyć, czy nie trzeba wprowadzić jakichś drobnych poprawek.
6. Twoja strona nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych.
Ogromna część ruchu na stronach internetowych pochodzi ze smartfonów i tabletów. Jeśli Twoja strona nie jest kompatybilna z urządzeniami mobilnymi, nawigacja na niej jest prawie niemożliwa na urządzeniach przenośnych. Jeśli tak jest, to znaczy, że już dawno powinieneś ją przebudować.
Obecnie standardem są strony responsywne, co oznacza, że Twoja strona skaluje się proporcjonalnie do każdego rozmiaru ekranu. Kilka lat temu Google zmieniło swój algorytm tak, aby faworyzować strony responsywne w stosunku do tych, które nie są responsywne. Nawet w przypadku strony responsywnej konieczna może być dalsza optymalizacja; informacje często muszą być specjalnie dostosowane do wyświetlania w środowisku mobilnym.
Jeśli do zarządzania treścią i jej optymalizacji używasz Wordpressa lub HubSpota, aktualizacja do wersji mobilnej jest dość prosta. Platformy te wykorzystują motywy responsywne - zespoły projektantów i programistów mogą pomóc w ich dostosowaniu. Jeśli nie korzystasz z żadnego z tych narzędzi, najwyższy czas się nad nimi zastanowić.
Powiązane: Dlaczego Twoja strona potrzebuje HTTPS i SSL/TLS
7. Wolna prędkość serwera.
Usługi hostingowe są dostępne w szerokiej gamie planów i alternatyw, ale jak większość rzeczy masz to, za co płacisz. Alternatywy dyskontowe są zazwyczaj "Shared" hosting, co oznacza, że Twoja strona jest jednym z wielu w środowisku grupy. W większości przypadków jest to setki, a nawet tysiące stron na jednym serwerze i każdy jest wyciągając z tej samej alokacji zasobów. Jak można sobie wyobrazić, wydajność może się różnić, a często prędkość witryny może się drastycznie wahać.
Porozmawiaj z zespołem technicznym lub dostawcą usług hostingowych o upgrade do hostingu dedykowanego, co oznacza, że Twoja strona dzieli znacznie mniej zasobów z innymi. Inną alternatywą jest znalezienie nowej firmy hostingowej, która może lepiej spełnić Twoje potrzeby. Migracja witryny z jednego serwera na drugi to trudny biznes, więc upewnij się, że masz eksperta technicznego do ciężkiego podnoszenia.
W rzadkich przypadkach, gdy serwery znajdują się w firmie, trzeba wejść w ten wiek! Podobnie jak kasety 8-ścieżkowe to już przeszłość. Self-hosting po prostu nie może konkurować z szybkością i wydajnością dzisiejszych gigantycznych farm serwerów i centrów danych, a ponadto nie posiada protokołów, nadmiarowości i zabezpieczeń przed awariami, które są niezbędne do zapewnienia optymalnej wydajności i bezpieczeństwa. Porozmawiaj z ekspertem ds. tworzenia stron internetowych na temat przeniesienia witryny do ośrodka kolokacji z profesjonalną infrastrukturą.
Powiązane: 5 pytań do oceny dostawców usług tworzenia stron internetowych
8. Zniknęło duże źródło ruchu.
Poza wyszukiwarkami, ruch na Twojej stronie może pochodzić z innych witryn. Może to być wszystko, od witryny partnerskiej po witrynę informacyjną. Przejrzyj dane analityczne, aby sprawdzić, jakie źródło ruchu nagle zniknęło. Gdy to zostanie zidentyfikowane, możesz pracować nad odzyskaniem tego źródła.
Istnieje wiele powodów, dla których witryna może nagle stracić ruch. Może to być jedna prosta rzecz lub kombinacja rzeczy, które spowodowały utratę ruchu na Twojej stronie. Niezależnie od tego, zawsze dobrze jest pozyskiwać ruch z różnych źródeł. Oznacza to połączenie dobrej pozycji w wyszukiwarkach, solidnej listy e-mailowej, znakomitych treści i dobrego zaplecza technicznego, które zapewni płynność działania.
W ten sposób, jeśli jedno źródło ruchu nagle zniknie, Twoja strona będzie nadal otrzymywać odwiedzających z innych źródeł, aby utrzymać się na powierzchni. Jak mówi stare przysłowie, nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka.
Jeśli nadal nie jesteś pewien, dlaczego ruch w Twojej witrynie spada, skontaktuj się z ekspertami od stron internetowych w firmie Ironmark. Od mapowania, przez projektowanie, po integrację z e-commerce - nasz zespół może pomóc w nadaniu witrynie impulsu, którego szukała.