W dalszym ciągu – mimo ogromnego rozwoju technologicznego – podstawowym narzędziem budowania swojego biznesowego wizerunku okazuje się być wizytówka. Biznesmeni z krajów azjatyckich otaczają ją niemalże czcią. U nas wprawdzie nie jest aż tak szanowana, ale doceniana jest w procesie nawiązywania relacji handlowych.
Z uwagi na to, że jest tak ważna, niezbędne jest jej fachowe zaprojektowanie, a następnie wydrukowanie. Poniżej garść podpowiedzi dotyczących tego, jaka powinna być ta dobra wizytówka.
Standardowe wymiary
Oczywiście mówi się, że sukces w biznesie osiągnie ten, co umie się wyróżnić. Zasada ta jednak zupełnie się nie sprawdza, jeśli chodzi o wizytówki. Wizytówka dobra to taka, która ma standardowe wymiary wynoszące 90x50mm. Kiedy wizytówka będzie zbyt duża, będzie rzucała się w oczy, ale nie zmieści się ani w wizytowniku, ani w portfelu. Wówczas albo szybko ulegnie zniszczeniu, albo zostanie po prostu wyrzucona.
Wysoka jakość wykonania
Żadna poważna, szanująca się firma nie pozwoli sobie na to, aby sięgać po kiepskiej jakości wizytówki. Wizytówki niskiej jakości to kiepskie świadectwo o firmie. Dlatego zamawiając wizytówki, nigdy nie należy oszczędzać ani na papierze, ani na foliowaniu. Najlepiej postawić na foliowanie dwustronne, które wykończone zostanie niezwykle eleganckim matem. Jeśli na wizytówce mamy zamiar na przykład przybijać pieczątkę, z foliowania należy zrezygnować.
Estetyka wykonania
Jest to bez wątpienia kwestia kluczowa, jeśli chodzi o wizytówki. Wizytówka ma wywoływać wrażenie, że firma, której dotyczy jest w pełni profesjonalna. Dlatego projektowaniu wizytówki należy poświęcić tak dużo uwagi. Najlepiej, aby zajęła się tym naprawdę dobra agencja bądź studio fotograficzne. Tym, co ma największe znaczenie jest logo firmy oraz dane właściciela, którego wizytówka dotyczy. Trzeba pamiętać, że nierzadko ozdobniki są zupełnie niepotrzebne. Świetnie sprawdza się jasno tło w jednym odcieniu, a także konsekwentnie używane dane identyfikacyjne firmy. Wizytówka to nie miejsce, w którym może panować bałagan. Wszystko musi być na niej uporządkowane.
Aktualność
Wizytówka nie może zawierać żadnych nieaktualnych informacji. Jeśli dane są nieaktualne, nigdy nie należy poprawiać ich długopisem. Nie zostanie to odebrane jako profesjonalne. Specjaliści od wizerunku w biznesie mówią wręcz, że jest biznesowe samobójstwo. Taka wizytówka w niczym nam już nie pomoże.
Wyczerpująca treść
Nie można jednak przesadzać. Na wizytówce powinny znaleźć się takie dane, jak:
-imię i nazwisko jej właściciela;
-zajmowane stanowisko w firmie;
-numer telefonu;-adres strony www;
-adres mailowy.
Nie należy na wizytówce zamieszczać mapki dojazdu do firmy (wyjątkiem są tutaj sklepy), numeru faxu czy dokładnego adresu. Trzeba pamiętać, że dobra wizytówka jest maksymalnie elegancka. A zbyt wiele informacji na niej zamieszczonych sprawia, że taka być nie może. Wręczając klientowi wizytówki, należy zwrócić uwagę na to, czy nie ma ona zagiętych rogów, nie jest zniszczona. Zawsze dajemy wyłącznie nowe wizytówki, które nie noszą żadnych śladów użytkowania.