W przypadku każdej kampanii marketingowej najlepiej jest zacząć od przygotowań i być konsekwentnym. Jest to jednak trudniejsze, niż się wydaje.
Nawet po opanowaniu kampanii marketingowej na jednej platformie mediów społecznościowych lub stronie, musisz nauczyć się prowadzić kampanię wielokanałową. Na szczęście poniższe wskazówki pomogą Ci szybko stworzyć w pełni funkcjonalną i odnoszącą sukcesy kampanię wielokanałową.
1. Określ cele kampanii
Obecnie istnieją dwa główne kanały: drukowany i cyfrowy. To, co nie jest dostępne w formie cyfrowej, jest dostępne w formie drukowanej i na odwrót. Jednak kluczem do wysokiej jakości kampanii wielokanałowej jest określenie w pierwszej kolejności celów kampanii, aby móc określić, jakie kanały należy wykorzystać.
Być może Twoim celem jest zaangażowanie większej liczby osób w Twojej okolicy w działania związane z Twoją marką. Może chcesz zwiększyć ruch na stronie i liczbę unikalnych odwiedzających. Być może zastanawiasz się, jak przygotować się do udanego odświeżenia marki. A może po prostu chcesz generować leady dla swojej firmy i obserwować wzrost sprzedaży. Określając swoje główne cele, można dostosować strategię wielokanałową do tych celów i uzyskać oczekiwane rezultaty.
Na przykład, jeśli Twoim celem jest zaangażowanie większej liczby osób w Twojej okolicy w działania związane z Twoją marką, możesz skupić się na Facebooku i kanałach drukowanych, takich jak broszury, poczta bezpośrednia, ulotki i szyldy. Dzięki tym środkom na pewno uda Ci się dotrzeć do dużej liczby lokalnych osób i uzyskać lokalne zainteresowanie. Dlatego właśnie cele stanowią doskonały fundament dla kampanii wielokanałowej i pomagają rozwijać się w określonych obszarach.
2. Dowiedz się, gdzie są Twoi konsumenci
Jak już mówiliśmy w poprzednim artykule, jednym z głównych elementów dobrej kampanii w mediach społecznościowych jest poznanie swoich odbiorców. Jednak nie można poznać swojej publiczności, dopóki nie wie się, gdzie ona jest.
Na przykład, jeśli jesteś oldschoolową firmą zajmującą się zaopatrzeniem wędkarskim i łodziami na południu, prawdopodobieństwo, że Twoi odbiorcy są na Instagramie jest niewielkie. Podobnie, jeśli jesteś marketerem influencera z mediów społecznościowych, który jest młody i modny, umieszczenie go na LinkedIn lub na okładce broszury nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Jako marketer, powinieneś zacząć od ustalenia czynników demograficznych firmy, a następnie przeanalizować, gdzie ta grupa demograficzna się znajduje. Czy ta grupa demograficzna często korzysta z Facebooka, Instagrama i Twittera? Czy preferuje marketing fizyczny, taki jak druk, czy raczej treści cyfrowe?
Odkrywając czynniki demograficzne, można znaleźć miejsca, w których znajdują się konsumenci, i upewnić się, że podczas kampanii korzystamy z najlepszych kanałów dotarcia do nich.
3. Stwórz unikalny przekaz dla każdego kanału
Jednym z największych błędów popełnianych przez marketerów podczas planowania pierwszych kampanii wielokanałowych lub podczas prób opanowania strategii kampanii wielokanałowych jest traktowanie każdego kanału w ten sam sposób. Prawda jest taka, że żaden kanał nie powinien zawierać dokładnie tych samych treści. Nawet jeśli mają ten sam przekaz, sposób ich obsługi powinien być inny.
Dobrym tego przykładem jest łączne wykorzystanie mediów cyfrowych i drukowanych. Chociaż istnieje wiele sposobów na zintegrowanie druku z kampanią cyfrową, należy pamiętać o tym, jak wykorzystać każdy kanał w całej kampanii.
4. Śledź trendy i bądź "aktywny".
Zarówno w marketingu cyfrowym, jak i drukowanym ważne jest, aby śledzić najnowsze trendy i sprawiać wrażenie aktywnego i obecnego. Na przykład, jeśli najnowszym trendem w druku jest drukowanie na papierze z recyklingu lub jeśli najnowszym trendem cyfrowym jest tworzenie memów branżowych, należy włączyć te trendy do swojej kampanii wielokanałowej.
Aby sprawiać wrażenie aktywnego na swoich kanałach, publikuj posty na temat aktualnych trendów w miarę ich pojawiania się i często publikuj treści. Pomoże Ci to udowodnić, że jesteś spójną marką i zachęci bardziej aktywnych członków do śledzenia Twoich przyszłych przedsięwzięć.
5. Śledź swoje sukcesy - ioraz Porażki
Winston Churchill powiedział kiedyś: "Sukces nie jest ostateczny, porażka nie jest śmiertelna: liczy się odwaga, by kontynuować". Oznacza to, że ważne jest, abyś przez cały czas trwania kampanii wielokanałowej śledził zarówno swoje sukcesy, jak i porażki.
Analizując je, można znaleźć swoje wady, pochwalić się osiągnięciami i wyciągnąć wnioski, które pozwolą na nowo zdefiniować strategię w przyszłości. Istnieje wiele sposobów mierzenia efektywności kampanii marketingowych, ale najlepiej jest mierzyć, czy osiągamy założone cele. Pomoże Ci to określić nowe sposoby skuteczniejszej realizacji tych celów i pomoże Ci na nowo zdefiniować swoje cele w miarę ich realizacji.
related download: idealny planer mediów społecznościowych
6. Nieustannie zmieniaj strategię wokół swoich kanałów
Ostatnim elementem wysokiej jakości kampanii wielokanałowej jest umiejętność rozpoznania, kiedy struktura kampanii musi zostać zmieniona. Media społecznościowe zmieniły się drastycznie w ciągu zaledwie kilku lat, i nadal się zmieniają i rozwijają każdego dnia. To samo można powiedzieć o Internecie jako całości, a także o druku.
Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z tych zmian i dostosowywać się do nich, zamiast tkwić "w błocie". W ten sposób można rozwijać się wraz ze zmianami, a nie ginąć z ich powodu.
Zdolność do stworzenia w pełni funkcjonalnej i udanej kampanii wielokanałowej ma kluczowe znaczenie dla marketera. Potrzeba ciężkiej pracy, poświęcenia i pewności siebie, aby skutecznie przeprowadzić taką kampanię, ale dzięki tym wskazówkom i trikom będziesz w stanie zrealizować kampanie wielokanałowe z powodzeniem. Pozostaje tylko zacząć działać i ciężko pracować.
Chcesz rozpocząć kampanię wielokanałową? Skontaktuj się z nami w firmie Ironmark!